17 maja 2025

Drożyzna przed świętami. Ceny idą jak po maśle

Drożyzna przed świętami. Rosną ceny szczególnie artykułów niezbędnych do przygotowania wielkanocnych potraw i ciast.

Dynamika wzrostu cen znowu przyspiesza. W marcu codzienne zakupy zdrożały średnio o 6,7% rdr. Zapowiada się droga Wielkanoc i dalsze perturbacje cenowe, głównie przez pryzmat ostatnich wydarzeń zza oceanu. Ceny rosną od dłuższego czasu.

W obecnym TOP5 drożyzny znalazły się dokładnie te same grupy towarów co poprzednio, w dodatku w identycznej kolejności. Najbardziej skoczyły ceny art. tłuszczowych – o 16,6% rdr. Za nimi widać owoce ze wzrostem rdr. na poziomie 13,6%. Następnie napoje bezalkoholowe – 12,9%, słodycze i desery – 11,3%, a także nabiał – 10,9%. Z kolei art. sypkie potaniały o 1,2% rdr. Tak wykazała analiza ponad 88,3 tys. cen detalicznych.

W marcu codzienne zakupy zdrożały średnio o 6,7% rdr. Dotyczyło to żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu, np. chemii gospodarczej i art. dla dzieci. Tak wynika z cyklicznie publikowanego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito.

– Wzrostowy trend jest z nami dłuższy czas. Okres przedświąteczny sprzyja wzmożonemu popytowi w wielu kategoriach, zwłaszcza spożywczych. Ceny rosną – w kwietniu możemy się spodziewać dalszego wzrostu, szczególnie artykułów niezbędnych do przygotowania wielkanocnych potraw i ciast. Należą do nich mięsa, tłuszcze, oleje, owoce i warzywa – komentuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.

W TOP5 najbardziej drożejących kategorii rdr. znalazły się dokładnie te same segmenty co w lutym, w dodatku w identycznej kolejności, tylko z innymi wskazaniami. Chodzi o tłuszcze, owoce, napoje bezalkoholowe, słodycze i desery oraz nabiał. Może to świadczyć o pewnego rodzaju stabilizacji. W efekcie art. tłuszczowe (masło, margaryna, olej itd.) są na pierwszym miejscu w rankingu drożyzny ze wzrostem na poziomie 16,6% rdr. (w lutym – 16,1%). Samo masło zdrożało w marcu o 27,4% rok do roku.

Źródło: UCE Research

Zobacz też: https://www.pprol.pl/rekordowe-ceny-kakao-co-oznaczaja-dla-producentow-przetworcow-i-konsumentow/

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.