17 czerwca 2024
Szukaj
Close this search box.

Sztuczna inteligencja w branży rolno-spożywczej

Sztuczna inteligencja sprawia, że przedsiębiorca rolny precyzyjnie dopasuje zabiegi, ilość nawozów czy środków ochrony do wymagań uprawy.

Wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw żywności: przedsiębiorcy rolni, przetwórcy, dystrybutorzy i sprzedawcy mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję. Dzięki jej zastosowaniu praca może być efektywniejsza czasowo, środowiskowo i bardziej się opłacać. A produkt końcowy dostarczony konsumentowi może lepiej spełniać jego oczekiwania.

Co to jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (artificial intelligence – AI) to zdolność maszyn do rozumnego myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, planowania i kreatywności na wzór ludzkich umiejętności. Innymi słowy, jest to system, który jest w stanie uczyć się, analizować dane, wyciągać wnioski i podejmować decyzje na podstawie zgromadzonej wiedzy, tak jak człowiek. Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie życia. Również w sektorze rolno-spożywczym, na wszystkich etapach łańcucha dostaw – od produkcji po handel.

Sztuczna inteligencja w rolnictwie

Sztuczna inteligencja w rolnictwie to dziś przede wszystkim rolnictwo precyzyjne. Czyli dostosowanie praktyk rolniczych do warunków konkretnego pola w czasie rzeczywistym. W praktyce oznacza to zabieranie i analizę danych, służących do mapowania pól, a następnie rekomendacji w zakresie optymalizacji zasobów. Z pomocą dronów, sensorów i satelitów zbierających dane, przedsiębiorca rolny jest w stanie w specjalnych aplikacjach precyzyjnie dopasować zabiegi, ilość nawozów, środków ochrony roślin i wody do wymagań danej uprawy.

Nie chodzi tylko o rośliny. Systemy AI mogą również analizować dane dotyczące zwierząt hodowlanych, identyfikując sytuacje, które zwiastują zagrożenia, np. choroby. Sztuczna inteligencja umożliwia również optymalizację użycia maszyn rolniczych. Specjalne urządzenia i oprogramowanie mogą pomóc dostosowywać trasę, prędkość czy zużycie paliwa, np. ciągnika. Co w praktyce przekłada się na realne oszczędności. W końcu sztuczna inteligencja jest pomocna we wszelkiego rodzaju predykcjach. W tym prognozach pogody na danym fragmencie pola. Albo propozycjach działań prewencyjnych minimalizujących negatywne skutki zjawisk pogodowych, np. susz.

W przetwórstwie żywności

W przetwórstwie żywności sztuczna inteligencja może nie tylko pomóc firmom przyspieszyć rozwój produktu, ale także zwiększyć prawdopodobieństwo, że trafi on w gusta konsumentów. A to dlatego, że sztuczna inteligencja potrafi już rozpoznawać smaki i zapachy analizując skład produktów, np. wina. Rozpoznając skomplikowane wzorce maszyna jest dziś już w stanie nawet rozpoznać, z której winnicy pochodzi dana butelka. Naukowcy z Belgii wytrenowali AI, aby przewidywała, jak konsumenci ocenią smak danego piwa. Natomiast start-up Alcheme Bio opracował „aromat komórkowy”, który umożliwia producentom żywności komórkowej i precyzyjnie fermentowanej naturalnie ją doprawiać. Start-up Osmo zbudował wraz z Google oprogramowanie sztucznej inteligencji, które zna zapach każdej substancji na świecie.

O zastosowaniu AI w procesach produkcyjnych mówi już wielu globalnych graczy. Nowe smaki i produkty z użyciem AI tworzy największy na świecie producent przypraw McCormick oraz Coca-Cola. McCormick uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji pomoże skrócić czas rozwoju produktu o około dwie trzecie dotychczasowego czasu.

W handlu i dystrybucji

Sztuczna inteligencja znajduje również zastosowanie na dalszych etapach łańcucha dostaw żywności. W tym transporcie, magazynowaniu, dystrybucji i handlu. Pomaga poprawić wydajność i dokładność poszczególnych procesów. Robi to poprzez automatyzacje, kontrole, wykrywanie wad, zarządzanie stanami magazynowymi, planowanie tras przejazdów. A nawet przewidywanie terminów awarii.

Na etapie kreacji marketingowych AI jest w stanie generować trafiające w gusta konsumentów kreatywne obrazy i przekazy reklamowe czy projektować opakowania.

W handlu sztuczna inteligencja pomaga w funkcjonowaniu autonomicznych kas samoobsługowych, systemów monitorujących i antykradzieżowych. Wśród narzędzi IT opartych na sztucznej inteligencji popularne są także aplikacje do zarządzania relacjami z klientami. Dzięki nim rośnie szansa na to, że klienci ponownie kupią dany towar.

AI a rozwój branży spożywczej

Niewątpliwie sztuczna inteligencja może przyspieszyć rozwój branży spożywczej, skracając wiele procesów i czyniąc je bardziej precyzyjnymi. Na podstawie analizy dużych zbiorów danych maszyny mogą pomóc producentom żywności trafniej analizować trendy i odpowiadać na konkretne potrzeby klientów. Oznacza to, że na rynek będą trafiać tylko produkty najbardziej pożądane, co wyeliminuje błędy, ograniczy koszty i zoptymalizuje procesy wytwórcze.

Sztuczna inteligencja to także doskonałe narzędzie kontroli jakości, a więc utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, a także śledzenie łańcucha dostaw na każdym jego etapie. Nawet jeśli zdarzy się jakiś błąd, co w przypadku produkcji żywności wydaje się nieuniknione, sztuczna inteligencja jest w stanie błyskawicznie wykryć nieprawidłowości (co pozwala np. na wycofanie wadliwej partii produktu z obrotu), i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Źródło: agronomist.pl

Zobacz też: https://www.pprol.pl/kosmiczna-technologia-na-poziomie-gleby-poznaj-nirby/

Reklama

Najczęściej czytane

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.