„Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 17,5 proc. (przy wzroście cen towarów – o 18,8 proc. i usług – o 13,2 proc.)” – podał GUS.
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7 proc. (w tym towarów – o 0,7 proc. i usług – o 0,6 proc.).
„W listopadzie – w porównaniu z poprzednim miesiącem – największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 1,6 proc.), mieszkania (o 0,4 proc.), łączności (o 1,3 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 1,2 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,40 pkt. proc., 0,10 pkt. proc. i po 0,06 pkt. proc.” – przekazał GUS.
Natomiast -niższe ceny w zakresie transportu (o 0,8 proc.) obniżyły wskaźnik o 0,08 pkt. proc.
„W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 23,2 proc.), żywności (o 23 proc.), transportu (o 14,4 proc.), restauracji i hoteli (o 18,6 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 14,2 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,91 pkt. proc., 5,49 pkt. proc., 1,44 pkt. proc., 0,89 pkt. proc. i 0,86 pkt. proc.” – dodano w komunikacie.