13 grudnia 2024
Szukaj
Close this search box.

Prezes Polskiej Izby Makaronu: największym wyzwaniem dziś jest zapewnienie bezpieczeństwa żywieniowego

- Największym wyzwaniem dziś jest zapewnienie bezpieczeństwa żywieniowego. Takie płyną wnioski z Kongresu „Polska Wieś XXI" - uważa Marek Dąbrowski, prezes zarządu Polskiej Izby Makaronu.
Kongres Polska Wieś XXI
„Polska Wieś XXI – Europejski Kongres Innowacyjnych Rozwiązań dla Obszarów Wiejskich i Rolnictwa” odbył się w dniach 27-28 kwietnia w Warszawie.

Jak obecna sytuacja wpływa na rynek makaronów?

– Takie Kongresy i debaty są bardzo potrzebne, branża ma możliwość podzielenia się doświadczeniami. Polski rynek bez wątpienia jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń geopolitycznych, które zmieniają zachowania konsumentów. Obserwujemy wzrost popytu na makaron, może nie jest on tak wysoki, jak podczas pandemii, ale jest on widoczny. Wynika to przede wszystkim z pomocy humanitarnej dla Ukrainy, w której często znajdują się opakowania makaronu. Do tego dochodzi też zwiększony popyt związany z obawami wywołanymi wybuchem wojny oraz napływem ludności ukraińskiej do Polski. Polacy obawiają się, że pewnych produktów może na półkach zabraknąć.

Może zabraknąć, ale też mogą być one droższe niż do tej pory?

– Zdecydowanie tak. Na ostatnim posiedzeniu Polskiej Izby Makaronu podnosiliśmy temat cen surowców koniecznych do produkcji makaronu tj. zboża, jajka. To wszystko przekłada się na cenę makaronu, która też rośnie w świetle tych zmian. Jednak pamiętajmy, że makaron to względnie ekonomiczne rozwiązanie, sami wiemy jak nie wiele trzeba, aby podać dobre danie, gdzie jest on główną bazą. Do tego makaron jest ulubieńcem wszystkich dzieci, więc jako branża robimy wszystko, aby nie zabrakło go na sklepowych półkach. Myślę, że taki sam cel mają sieci sklepów które chcą, aby oferta Makaronów była jak największa.

Izba apelowała ostatnio do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie cen zbóż. Jak minister przyjął ten apel?

– W ocenie Polskiej Izby Makaronu najważniejsze teraz jest podjęcie działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego oraz wsparcie rolników i konsumentów w świetle rosnących cen żywności i kosztów nakładów, takich jak energia i nawozy. Minister zapewnił nas, iż szczegółowo monitoruje sytuację na rynku zbóż, w tym przebieg skupu, ceny i poziom wywozu ziarna z kraju oraz że Polska jest samowystarczalna w skali globalnej w zakresie surowców rolnych, a krajowi producenci stale poprawiali swoją pozycję w Unii Europejskiej, osiągając przewagi konkurencyjne w zakresie wielu produktów żywnościowych. MRiRW zdaje sobie sprawę, że wysokie ceny zbóż przy coraz wyższych kosztach energii znacząco zwiększają koszty produkcji w przemyśle piekarniczym i młynarskim. Z rosnącymi kosztami produkcji borykają się obecnie też inne branże. Dlatego też Ministerstwo podjęło działania pomocowe. Jednak będziemy dążyli do tego, aby spotkać się z przedstawicielami Ministerstwa i zapewnić o naszym zaangażowaniu oraz odpowiedzialnym podejściu do zapewnienia odpowiednich dostaw makaronu dla polskich konsumentów. Tak jak to było w okresie pandemii, wszyscy producenci sprostali zadaniom, za co chciałbym im bardzo podziękować.

Jakie jest znaczenie i rola polskich makaronów w łańcuchu dostaw?

– Gwałtowny wzrost światowych cen surowców, zintensyfikowany przez rosyjską inwazję na Ukrainę, ponownie uwypuklił potrzebę zwiększenia odporności i zrównoważonego charakteru rolnictwa oraz łańcuchów dostaw żywności. Branża mierzy się z poważnym wzrostem kosztów. Dziś wszystkie koszty rosną jednocześnie, i to z tygodnia na tydzień, więc zmiany cen sięgają kilkudziesięciu procent. Mamy problem z kontraktowaniem dostaw mąki w rozsądnej cenie, drożeją też jajka oraz energia. Takie podwyżki wpływają na całą branże rolno-spożywczą.

Czy w swoich działaniach dążą Państwo również do promocji makaronów?

– Owszem, do zadań Izby należy aktywne włączanie się i współpraca z organami administracji państwowej w zakresie legislacji dotyczącej produkcji, obrotu makaronu, a także podejmowanie wspólnych działań promocyjnych i marketingowych. Chcemy promować regionalnie makarony w Polsce, jest to dla nas bardzo ważny kierunek, a w swoich działaniach stawiamy na rozwój i nowe technologie. Makaron to jeden z najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów zbożowych na całym świecie. Zaliczany jest do grona tych, o umiarkowanej kaloryczności i zawiera wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.