Dla Stowarzyszenia „Polska Ekologia” realizacja unijnego przedsięwzięcia „EU Organic Food Good Choice”, czyli „Unijna żywność ekologiczna – dobry wybór”, miała dwie odsłony. Ta kampania promocyjno-informacyjna została skierowana do rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Goście z emiratów poznali certyfikowane produkty jak zboża i przetwory zbożowe, owoce i warzywa, mleko i produkty mleczne oraz mięso.
Emiraty to rynek dojrzały i bardzo konkurencyjny, oferujący przy tym ogromne możliwości handlowe. Pierwszą odsłonę Stowarzyszenie „Polska Ekologia” rozegrało na targach w Dubaju i w Abu Zabi. I już wtedy oprócz prezentacji zalet żywności wysokiej jakości prowadzono rozmowy o drugiej odsłonie – na terenie Polski. I tak się stało, dalszy ciąg przeprowadzano na Podkarpaciu. Zostali tu zaproszeni importerzy, dystrybutorzy, dziennikarze i influenserzy z ZEA. Po to aby na miejscy mogli ocenić jak powstają produkty najwyższej jakości, przy jakich warunkach technologicznych i w jakim środowisku przyrodniczym.
Stowarzyszenie działało w myśl zasady „czym chata bogata tym rada”. Wraz z innymi firmami oraz przedstawicielami władz regionu pokazało różnorodne bogactwo oferty spożywczej Podkarpacia. Zrealizowało ten punkt programu, którego nie można było przeprowadzić w emiratach – prezentacji polskiej kuchni.
Targi Ekogala z seminarium
To była bardzo dobra koncepcja, aby zaprosić gości z ZEA na Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Produktów Wysokiej Jakości „Ekogala” w Rzeszowie (14-15.12.2024). Mieli możliwość poznania bogatej i różnorodnej oferty targowej i walorów turystycznych regionu. Służyło temu uczestniczenie w otwartym seminarium z udziałem Władysława Ortyla – marszałka województwa i prof. dr hab. Bartosza Sołowieja, prorektora ds. nauki i współpracy międzynarodowej z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
Tematyka obejmowała także przyszłość rolnictwa ekologicznego, oznaczenia jakościowe oraz sposób promocji produktów ekologicznych w ZEA. Seminarium prowadziło Stowarzyszeni w „Polska Ekologia”.

Rarytasy z „Lesnej Muszki”
Bardzo pracowity program realizowała firma „Leśna Muszka”. Najpierw uczestniczyła w dwóch imprezach w ZEA. Następnie w swojej firmie w Zaklikowie ze staropolską gościnnością podejmowała wspomnianą delegację z emiratów.
W „Forestflybar – Barze u Leśnej Muszki” goście z emiratów mogli poznać smak tradycyjnych polskich dań. Gospodarze podali klasyczny barszcz czerwony z uszkami z nadzieniem z grzybów leśnych i karpia po polsku (znanego jako „karp a la polonaise”). Ponadto kaczkę pieczoną z żurawiną leśną i kaszę z sosem borowikowym. Na deser „wjechały” pierogi z jagodami leśnymi i ekologiczne owoce liofilizowane. Były także paszteciki, zwane kapuśniaczkami. Słowem – „Czym chata bogata, tym rada”.
Nieprzypadkowo menu było nasycone leśnym akcentem. W końcu „Leśna Muszka” to płody borów i lasów oferowane w różnych postaciach. Rodzinna firma przerabia grzyby na wszelkie sposoby. Przetwórnia pomaga konsumentom cieszyć się zarówno smakiem grzybów, jak i tymi owocami lasu. Zawierają one olbrzymie ilości przeciwutleniaczy z grupy antocyjanów, flawonoidów, czyli żurawiną leśną, czarną jagodą leśną oraz leśną borówką brusznicą.

Firma przetwarza rozmaite dary lasu suszy, mrozi, mieli na proszek, marynuje lub zalewa solanką (WWW.lesnamuszka.pl).
Małgorzata Muszyńska właścicielka grzybowej manufaktury:
– Misją rodzinnej firmy jest promowanie wykwintnego, wyszukanego i zdrowego stylu odżywiania przez dostarczenie certyfikowanych produktów najwyższej jakości opartej na surowcach naturalnych. Nasza lokalizacja firmy na terenach lasów województwa podkarpackiego umożliwia nam uzyskanie czystych ekologicznie owoców i grzybów leśnych. Należymy do Stowarzyszenia „Polska Ekologia”.
Luksus na miarę Dubaju
Bogatym program pobytu gości z ZEA pomieścił jeszcze trzy inne adresy.
W Dukli w Zakładzie Mięsnym Jasiołka zagraniczna delegacja mogła poznać, jak się realizuje hasło smak i jakość bez kompromisów. Obejrzała cały proces technologiczny.
W Gospodarstwie Pasiecznym Sądecki Bartnik w Stróżach, słynących ze skansenu pszczelarstwa i pasieki, gdzie działa restauracja Bartna Chata, serwowano nie tylko miodowe przysmaki. Goście z emiratów mogli poznać m.in. „królestwo pierogów ręcznie zlepianych”.

W Korczynie w największej pijalni czekolady w Polsce, prowadzonej przez mistrza polskich cukierników Mirosława Pelczara, goście uczestniczyli w premierowej prezentacji czekolady… dubajskiej. Influencerki z emiratów wysoko oceniły nowy produkt i stwierdziły, że jest lepszy od tego z Dubaju. Bardzo trafnie dobrany akcent promocyjny!
Przed Stowarzyszeniem „Polska Ekologia” kolejne imprezy targowe i promocyjne. To szansa na powiększenie kontaktów handlowych i zaprezentowaniu zalet polskiej i europejskiej żywności ekologicznej.
Bohdan Juchniewicz
Zobacz też: https://www.pprol.pl/stowarzyszenie-polska-ekologia-buduje-relacje-handlowe/