13 grudnia 2024
Szukaj
Close this search box.

Korea Południowa – polskie firmy liderami na rynku mleka

Korea Południowa: Udało nam się przejąć 90 proc. tutejszego rynku mleka UHT. Polskie firmy są też widoczne w branży ciastek i słodyczy.

Polskie firmy przejęły 90 procent koreańskiego rynku mleka UHT. Są też widoczne w branży ciastek i słodyczy. Korea Południowa otworzyła się też na mięso z Polski. Jak trafić w nisze na rynku koreańskim?

O sukcesach i wyzwaniach polskich firm w Korei Południowej, a także o postrzeganiu Polski jako
miejsca inwestycji mówi „Rzeczpospolitej” Anna Łagodzińska, szefowa seulskiego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Liderzy w branży spożywczej

Jesteśmy szczególnie silni w sektorze dóbr szybko zbywalnych (ang. FMCG), zwłaszcza w branży spożywczej. Korea Południowa to kraj w 70 proc. pokryty górami, co sprawia, że wiele żywności musi być tu importowanej, aby wyżywić ok. 52 mln Koreańczyków. W tym segmencie osiągnęliśmy znaczące sukcesy. Udało nam się przejąć 90 proc. tutejszego rynku mleka UHT. Przedsiębiorstwa takie jak: SM Mlekovita, Polmlek, Mlekpol oraz inne duże firmy działają tu zarówno pod swoimi markami, jak i pod markami własnych sieci spożywczych.

Polskie firmy są też widoczne w branży ciastek i słodyczy. Są tu Wedel, Wawel czy Colian. W segmencie soków na platformie e-commerce Coupang pojawiła się niedawno Polska Róża, zdobywając uznanie lokalnych konsumentów. Znane są też kosmetyki Ziaji i Bielendy, choć intensywność działań tych firm na rynku zmienia się w czasie.

Kolej na mięso

Natomiast znacznie mniej jest bezpośrednich inwestycji z Polski. Warto jednak wymienić choćby firmę Towimor, producenta wyposażenia pokładowego statków, która zainwestowała w zakład w pobliżu miasta Ulsan. W sektorze usług IT wyróżnia się firma Comarch. Ma własne biuro w Seulu, umacnia swoją pozycję na tym dynamicznie rozwijającym się rynku.

Korea Płd. otworzyła się na mięso z Polski. Jest duży potencjał, szczególnie w zakresie wieprzowiny i drobiu. Wołowina jest jeszcze niedopuszczona do eksportu z Polski. Te sektory są we wczesnym stadium wejścia na rynek, ponieważ nasi producenci przeszli dopiero przez proces rejestracji. Obecnie są
w trakcie nawiązywania współpracy z lokalnymi importerami. Kolejnym etapem będą negocjacje, które mogą potrwać jeszcze dość długo. Dlatego, aby osiągnąć wymierne sukcesy na tym rynku, zajmie nam to jeszcze trochę czasu.

Jak postawić pierwsze kroki?

Kluczowe jest być widocznym, przyjeżdżać na targi i budować swoją rozpoznawalność. W Korei tzw. cold calling czy wysyłanie maili nie wystarczy. Liczy się przede wszystkim nawiązywanie relacji, kontakt bezpośredni oraz regularne pielęgnowanie znajomości, chociażby poprzez osobiste spotkania raz do roku. Rodzaj targów zależy oczywiście od sektora działalności. Dla branży spożywczej ważne są targi Seoul Food & Hotel, które odbywają się zwykle w czerwcu. Co roku swoje stoisko wystawia tam Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Więcej: rp.pl

Zobacz też: https://www.pprol.pl/eko-mleko-i-twarog-z-doliny-liwca/

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.