13 stycznia 2025

Gęsi tańsze, bo przymusowo tuczone?

Niemcy kupują od nas gęsi, bo są tańsze. Ale zarzucają polskim hodowcom, że nie dbają o dobrostan hodowanych gęsi.

Pieczona gęś to tradycyjna potrawa, która jesienią często gości na niemieckich  stołach. Mięso od niemieckich producentów jest jednak drogie. Z tego powodu konsumenci  często decydują się na zakup gęsiny z zagranicy, m.in. z Polski. Branża ma jednak do importowanego mięsa wiele zastrzeżeń.

Gęsi problem na talerzu

Kilogram gęsi z Niemiec kosztuje w granicach 18-22 euro. Tymczasem mięso importowane  z Polski lub Węgier można dostać już za 4-5 euro za kilogram – pisze „Deutsche  Welle”. Skąd biorą się tak duże różnice w cenach? Lorenz Eskildsen,  dyrektor zarządzający Federalnego Stowarzyszenia Wiejskich Hodowli Gęsi, stwierdził, że  wynika ona z różnic w wymogach prawnych stawianych producentom w różnych krajach. Jego zdaniem dzieje się tak, ponieważ te gęsi są zwykle przymusowo tuczone.

W Niemczech jest zabronione ze względu na dobrostan zwierząt – zauważył Eskildsen. Mimo tych różnic w tym roku około 80 proc. sprzedanej gęsiny będzie pochodzić z zagranicy. – Niemieccy producenci nie są w stanie  konkurować za zagranicznymi cenami – przyznał rozmówca „DW”.

Według danych Federalnego Stowarzyszenia Wiejskich Hodowli Gęsi, między październikiem a grudniem tego roku, Niemcy zjedzą około 18 tys. ton gęsiny. Mięso to  tradycyjnie pojawia się na stołach w Dniu Św. Marcina 11 listopada oraz w święta  Bożego Narodzenia.

Polska czołowym producentem w UE

Tymczasem przymusowy tucz gęsi jest zakazany w Polsce od ponad 20 lat. Największe pogłowie gęsi (prawie 70 proc. krajowej produkcji) występuje w czterech województwach: kujawsko–pomorskim, łódzkim, wielkopolskim i podlaskim.

Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) krajowi producenci  sprzedawali za granicę w latach 2012-2022 r. od 14 ton do 21 ton gęsiny rocznie. Trzy  czwarte eksportu trafiało do Niemiec. W 2022 r. na rynek niemiecki sprzedano 10,5 tys. ton polskiej gęsiny o wartości 101 mln euro. Na drugim miejscu wśród zagranicznych odbiorców w 2022 r. była Francja (1,3  tys. ton, 4,8 mln euro). Kolejne to Hongkong (0,6 tys. ton, 0,6 mln euro) i Wielka Brytania (0,3 tys. ton, 1,2 mln euro).

Zobacz też: https://www.pprol.pl/dlaczego-gesina-na-swietego-marcina/

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.