Kiedy w marcu 1999 r., kilka miesięcy po moim rozstaniu z fabryką Ursus, ówczesny prezes Zarządu firmy New Holland w Płocku zaproponował podjęcie pracy w firmie na stanowisku Szefa Produktu, po krótkim namyśle, odpowiedziałem: tak. Dziś, po 23 latach pracy na kierowniczych stanowiskach w firmie New Holland, mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że był to słuszny wybór.
Od pierwszych dni pracy w New Holland najważniejszym zadaniem postawionym przede mną i zespołem kierowanym przeze mnie – było nieustanne budowanie prestiżu, wizerunku i siły marki New Holland w Polsce. Wysiłki marketingowe całego zespołu New Holland oraz ciężka i solidna praca dealerów – pozwoliły znaleźć się naszej marce na szczycie hierarchii pośród wszystkich producentów i importerów traktorów, którzy sprzedawali, i sprzedają, swoje maszyny na rynku polskim.
W kolejnych latach marka New Holland znajdowała coraz większe zainteresowanie wśród klientów rolniczych, a wskaźniki sprzedaży mocno „szły w górę”. Podczas, gdy w 1999 r. sprzedaż wyniosła zaledwie 36 traktorów, to w 2003 r. udało się nam sprzedać już 723 sztuk. Kolejne 4 lata to okres bicia naszych własnych rekordów sprzedaży, to również dynamiczny wzrost w sprzedaży markowych kombajnów New Holland.
Rok 2012 okazał się rekordowym w handlu naszymi produktami dla polskiego rolnictwa. Cała sieć dealerska New Holland dostarczyła bowiem do klientów finalnych ponad 4 tys. tych maszyn, czego nigdy później, nie powtórzyliśmy. Warte podkreślenia jest także to, że od 2009 r., czyli od czasu ulokowania się na pozycji Lidera Rynku sprzedaży traktorów w Polsce, marka New Holland dzierży w swoich rękach palmę pierwszeństwa przez 14 lat z rzędu.
Oczywiście, mieliśmy nieco ułatwione zadanie na polu promocji wyrobów z logo New Holland w Polsce, gdyż ich jakość i zaawansowanie techniczne niejako same się broniły. Skuteczny przekaz do rolników o ich użytkowych walorach, trzeba było jednak wypracować codzienną żmudną pracą. Organizowaliśmy w tym celu – we współpracy z naszymi dealerami – liczne bezpośrednie pokazy w przodujących gospodarstwach rolnych, niejednokrotnie z udziałem setek rolników. Prezentowaliśmy naszą ofertę w otwartych stoiskach firmowych podczas dorocznych wystaw organizowanych przez Ośrodki Doradztwa Rolniczego. Nie opuszczaliśmy też żadnych Targów Polagra w Poznaniu oraz Wystawy Rolniczej w Bednarach. Na tej ostatniej wielokrotnie nasze traktory brały udział w czynnych pokazach polowych. Współorganizowaliśmy też z branżowymi organizacjami rolników konferencje i debaty poświęcone technice rolniczej. Dużą wagę przykładaliśmy też do popularyzacji praktycznych zalet maszyn New Holland na łamach rozmaitych mediów – prasy rolniczej, radia, telewizji oraz w internecie. Warto podkreślić fakt, może najważniejszy: New Holland, jako producent i sprzedawca nowoczesnej techniki rolniczej, dzięki dotacjom unijnym dla polskich rolników, miał ułatwione zadanie w stworzeniu sobie wiodącej pozycji na rynku maszyn rolniczych w naszym kraju. O tym też należy pamiętać!
Koncern New Holland, w skład którego wchodzi fabryka w Płocku, znany jest z systemowego wprowadzania nowości. W grudniu 2022 r. podczas wydarzenia CNH Industrial Tech Day w Phoenix (USA) marka New Holland Agriculture przedstawiła dwa nowe prototypy ciągników: T7 Methane Power LNG (pierwszy na świecie ciągnik z napędem na LNG, który zwiększy ponad dwukrotnie autonomię aktualnych produktów marki New Holland z napędem na metan) i T4 Electric Power (pierwszy w branży elektryczny ciągnik użytkowy z elementami technologii pojazdów autonomicznych) oraz nowe ich rozwiązania w zakresie autonomicznego rolnictwa, które stosowane są już w oferowanych aktualnie produktach marki. Oba zaprezentowane podczas imprezy Tech Day prototypy są wyposażone w najnowsze rozwiązania rolnictwa precyzyjnego. W ciągniku T7 Methane Power LNG zastosowano najlepsze przeznaczone dla flot maszyn rozwiązania marki New Holland – PLM Intelligence, łączące w sobie technologie cyfrowe, dzięki którym prace rolnicze realizowane są w sposób inteligentny i zintegrowany, co pozwala klientom na uzyskanie maksymalnej wydajności maszyny przy jednoczesnej optymalizacji kosztów produkcji i nakładów. W szczególności PLM Intelligence zapewnia rolnikowi łatwe używanie najnowocześniejszych systemów automatycznego prowadzenia, analizę danych i bezprzewodową komunikację z polem i głównymi miejscami w gospodarstwie za pośrednictwem platformy MyPLM Connect oraz możliwość korzystania z najnowszych programów wsparcia.
Warto też wiedzieć, że marka New Holland to nie tylko produkcja ciągników i kombajnów zbożowych, ale także – lekkie maszyny budowlane, w tym kilkanaście minikoparek produkowanych w zakładach firmy. Wyróżniają się one pod względem szerokości, konstrukcji, uniwersalności, innowacyjności, komfortu i możliwości. Mają kompaktowe wymiary, duży zasięg roboczy oraz konstrukcje zero-obrotowe lub z krótką przeciwwagą, dzięki czemu doskonale sprawdzają się podczas prac w ograniczonej przestrzeni.
W tak potężnej firmie i o tak przyszłościowych aspiracjach technologicznych miałem zaszczyt przepracować 23 lata. Dało mi to wiele możliwości rozwoju, zarówno osobistego, jak i kariery zawodowej, a także dużo satysfakcji z poczucia spełnionego obowiązku wobec samej firmy New Holland i dla polskiego rolnictwa.
O takich ludziach, jak Adam Sulak, długoletni szef firmy New Holland w Płocku, zwykło się mówić: właściwy człowiek na właściwym stanowisku. Miał on duży osobisty wpływ na popularyzację marki New Holland wśród polskich rolników, a szczególnie u właścicieli towarowych gospodarstw rolnych, co owocowało zakupami tych znakomitych maszyn. Traktory New Holland – mówiąc dobitnie – podbiły polska wieś! A prywatnie Adam Sulak, to niezwykle sympatyczny i skromny oraz wielce życzliwy ludziom człowiek – rekomenduje Adama Sulaka Stanisław Kacperczyk, prezes Polskiego Związku Plantatorów Zbożowych, Zasłużony Promotor Agrobiznesu 2017.
ADAM SULAK
Adam Sulak, Business Director New Holland AG Polska w CNH Industrial Polska Sp. z o.o.
w Płocku. Z wykształcenia magister organizacji i zarządzania (absolwent Wydziału Zarządzania oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim). Zanim w 1999 r. związał się pracą zawodową w firmie New Holland w Płocku (dawna Spółka BIZON), pracował m.in.: w l. 1979-1990 (z roczną przerwą) w FSO na warszawskim Żeraniu (jako kierownik sekcji eksportu i kierownik działu koordynacji sprzedaży samochodów) oraz w l. 1993- 1998 w fabryce traktorów Ursus (jako szef działu sprzedaży, a później jako dyrektor handlowy).
W firmie CNH Industrial Polska sp. z o.o. zaczynał na stanowisku Szefa Produktu, potem był CBU Managerem odpowiedzialnym za sprzedaż produktów u dealerów działających w zachodniej Polsce, następnie – po włączeniu dealerów ulokowanych po wschodniej stronie Polski – został powołany na stanowisko CBU Country Managera odpowiedzialnego za sprzedaż produktów marki New Holland na całym rynku polskim, by w 2010 r. awansować na – najwyższe w swojej karierze zawodowej – stanowisko Biznes Dyrektora marki NH w Polsce.
New Holland pod jego „rządami” od 14 lat corocznie honorowany jest zaszczytnym mianem Lidera Rynku w sprzedaży nowych traktorów w Polsce. Rok 2022 zakończył się niekwestionowaną dominacją marki New Holland. 1.849 zarejestrowanych w tym roku nowych traktorów New Holland równało się uzyskaniu 15,8 proc. udziałów w rynku sprzedaży ciągników rolniczych na terenie Polski. Łącznie, w l. 1209-2022, polscy rolnicy zarejestrowali 11.730 nowych ciągników marki New Holland.