15 stycznia 2025

Warzywa drożeją – płacimy za pogodę

Warzywa skokowo drożeją. Na ich ceny wpływają m.in. takie czynniki, jak pogoda, wartość złotego i koszt transportu.

Dynamika wzrostu cen wciąż rośnie. Najszybciej drożeją warzywa. W październiku na sklepowych półkach było drożej o 5,4% niż rok wcześniej.

Najbardziej podrożały warzywa, bo o 11,1% rdr. Drugi dwucyfrowy wzrost zanotowały słodycze i desery – o 10,4% rdr. W zestawieniu TOP5 najbardziej drożejących segmentów widać też owoce z podwyżką rdr. na poziomie 9,9%. Następnie produkty sypkie – 7,8%, a także nabiał – 7,2%. W całym rankingu najmniej zdrożały środki higieny osobistej – o 0,1% rdr.

W październiku br. codzienne zakupy (m.in. żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu, np. chemii gospodarczej czy art. dla dzieci) zdrożały średnio o 5,4% rdr. To większy wzrost rdr. niż wyliczony (wg tej samej metodologii) we wrześniu – 4,9%, a także w sierpniu – 4,3%. Widać zatem, że drożyzna w sklepach cały czas rośnie.

W ubiegłym miesiącu na 17 monitorowanych kategorii 14 wykazało jednocyfrowy wzrost, a we wrześniu – 13.
– Obecnie w Polsce mamy jeden z najwyższych wskaźników inflacji w Europie. Sytuacja ta jest efektem znaczącego wzrostu cen energii i braku działań mających z jednej strony wspomóc przedsiębiorstwa, a z drugiej – spowolnić inflację. Dlatego większość kategorii produktów drożeje – wyjaśnia dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

We wrześniu warzywa też były liderem w rankingu drożyzny, ale ich ceny wzrosły wtedy o 10,8% rdr. – Podaż w obszarze warzyw jest znacznie uszczuplona po anomaliach pogodowych. W dużej mierze są więc importowane zza granicy, a na ich ceny wpływają m.in. takie czynniki, jak wartość złotego i koszt transportu. Warzywa drożeją i spodziewałabym się dalszego wzrostu cen w tej kategorii – komentuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Ranking pokazuje, że tylko karmy dla zwierząt znalazły się na delikatnym minusie, tj. -0,4% rdr. Skok cen energii nie ma tu istotnego znaczenia. Producenci szukają takiego poziomu cen, który zapewni im optymalny poziom sprzedaży.

Źródło: Raport UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito

Zobacz też: https://www.pprol.pl/spada-inflacja-lepsze-nastroje-konsumentow/

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.