7 września 2024
Szukaj
Close this search box.

Ponad 27-krotny wzrost przewozów ukraińskich produktów rolnych przez Polskę w 2022

Znaczna część ukraińskich produktów rolnych, w tym zbóż i nasion roślin oleistych transportowanych w ramach korytarzy solidarnościowych eksportowanych jest przez Polskę - przekazał resort infrastruktury.

Jako jeden z największych producentów zbóż na świecie Ukraina dostarczała na rynek światowy corocznie ok. 45 mln ton zboża – podkreślił w komunikacie resort infrastruktury.

Wojna przerwała dotychczasowe szlaki eksportu przez Morze Czarne, co spowodowało wzrost światowych cen zbóż, zaburzyło bezpieczeństwo żywnościowe na całym świecie i zagroziło egzystencji milionów ludzi – zaznaczono w komunikacie. Dodano, że działania podjęte w ramach korytarzy solidarnościowych oraz wcześniejsze, prowadzone z własnej inicjatywy przez Polskę sprawiły, że przewozy żywności i innych ładunków z Ukrainy do UE znacznie zwiększyły się.

Obecnie znaczna część ukraińskich produktów rolnych, w tym zbóż i nasion roślin oleistych transportowanych w ramach korytarzy solidarnościowych eksportowanych jest przez terytorium Polski – wskazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wiceszef MI zaznaczył, że w porównaniu do 2021 r. wzrost przewozów tych produktów w 2022 r. jest ponad 27-krotny.

Działania Polski

Resort zwrócił uwagę, że aby sprostać wyzwaniu związanemu w szczególności z eksportem produktów rolnych, w minionym roku Polska podjęła szereg działań, których celem było usprawnienie przepływu towarowego przez granicę z Ukrainą. Przypomniano, że obejmowały one m.in. rozdzielenie ruchu osobowego od towarowego w drogowym przejściu granicznym Korczowa-Krakowiec, przekształcenie przejścia Dorohusk-Jagodzin w towarowe przejście graniczne oraz uruchomienie od 13 lutego na przejściu granicznym Malhowice-Niżankowice w powiecie przemyskim odprawy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, przemieszczających się bez ładunku. Pojazdy przewożące pomoc humanitarną na rzecz Ukrainy zwolniono z opłat.

Wobec ożywienia handlu Ukrainy z UE, w tym także innymi niż żywność produktami, zwiększenie wydajności drogowych przejść granicznych pomiędzy Polską a Ukrainą jest ciągle aktualnym zadaniem – podkreślono.

Zwrócono uwagę, że w obsłudze transportowej produktów rolnych (w tym m.in. zboża), węgla, rudy oraz ładunków skonteneryzowanych, będących przedmiotem handlu zagranicznego Ukrainy biorą też udział polskie porty morskie.

Korytarze solidarnościowe

Resort przypomniał także, że po rozpoczęciu przez Rosję 24 lutego 2022 r. agresji zbrojnej przeciwko Ukrainie, Polska m.in. włączyła się w realizację koncepcji korytarzy solidarnościowych.

Korytarze solidarnościowe są obecnie jedyną opcją eksportu ukraińskich towarów do reszty świata oraz importu potrzebnych Ukrainie towarów, takich jak paliwo czy pomoc humanitarna – stwierdził resort infrastruktury.

Według ministerstwa, trasy logistyczne utworzone w ramach korytarzy solidarnościowych, obejmujące m.in. porty na wybrzeżu bałtyckim, szlaki kolejowe i drogowe w Polsce oraz w innych unijnych krajach regionu sąsiadującego z Ukrainą, „mogą być później wykorzystane do rozwoju sieci transportowych mających kontynuację na terytorium Ukrainy”.

Korytarze solidarnościowe zostały ustanowione przez Komisję Europejską i sąsiadujące z Ukrainą państwa członkowskie UE w reakcji na rosyjską agresję przeciwko Ukrainie. Są to alternatywne szlaki logistyczne między UE a Ukrainą przeznaczone dla eksportu produktów rolnych, a także dla eksportu i importu innych towarów w celu zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego i pomocy dla ukraińskiej gospodarki.

Nowe szlaki, na które przekierowane zostały znaczne potoki ładunków oraz transport osobowy, w dużym stopniu wiodą przez Polskę – przypomniało ministerstwo.

Reklama

Najczęściej czytane

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.