Polska gęsina nadal ma znaczący potencjał eksportowy. Mimo że w 2024 r. zanotowano spadek wartości eksportu mięsa gęsiego z 85 mln EUR do 61 mln EUR (o 29%). W 2025 r. ceny gęsi w Polsce są wyższe niż przed rokiem o około 17–25%. Może to poprawić rentowność produkcji i eksportu.
W latach 2012-2024 eksport polskiej gęsiny wynosił od 14 tys. do 21 tys. ton rocznie. W 2024 r. Polska wyeksportowała około 14 tys. ton gęsiny. Najwięcej trafiło do Niemiec (9,5 tys. ton, o wartości 46 mln EUR), które są głównym odbiorcą. Następnie do Francji, Austrii, Czech, Wielkiej Brytanii i Hongkongu.
Gęś Biała Kołudzka najpopularniejsza
Polska od lat należy do czołówki europejskich producentów gęsi, pierza i puchu gęsiego. Według Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) pogłowie krajowe utrzymuje się w przedziale 0,9–1,3 mln sztuk. Z tego zdecydowaną większość populacji stanowi Gęś Biała Kołudzka. To rasa wyhodowana przez Instytut Zootechniki PIB w Kołudzie Wielkiej. Charakteryzuje się doskonałymi przyrostami masy, niską zawartością tłuszczu i wyjątkowymi walorami smakowymi.
Produkcja polskiej gęsiny koncentruje się w województwach: wielkopolskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim i łódzkim, które łącznie odpowiadają za ponad jedną trzecią krajowego pogłowia.
W 2025 r. ceny gęsi w Polsce są wyższe niż przed rokiem o około 17–25%. Może poprawić rentowność produkcji i eksportu. W pierwszych ośmiu miesiącach 2025 r. eksport mięsa gęsiego wyniósł około 2–3 tys. ton. Jednak jest to mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wskazuje na pewne wyzwania na rynku.
Nowe kierunki sprzedaży
Polska utrzymuje pozycję jednego z największych producentów i eksporterów gęsiny w Unii Europejskie. W 2024 r. wyeksportowaliśmy łącznie 14,4 tys. ton polskiej gęsiny.
Jak podkreśla KOWR, dalszy rozwój eksportu wymaga dywersyfikacji kierunków sprzedaży. Ponadto potrzebne jest wzmocnienie obecności w Azji Południowo-Wschodniej i na Bliskim Wschodzie. Coraz większe znaczenie ma też marketing krajowy pod hasłem #KupujŚwiadomie i znakowanie wyrobów etykietą PRODUKT POLSKI.
W efekcie potencjał eksportowy polskiej gęsiny na rok 2025 jest nadal istotny, oparty na wysokiej jakości mięsa i renomie na rynkach europejskich. Przy czym wzrost cen gęsiny może pozytywnie wpłynąć na rentowność produkcji. Wyzwania to utrzymanie wolumenów eksportu i zwiększenie wartości sprzedaży, zwłaszcza w Polska liderem w hodowli gęsi Polska liderem w hodowli gęsi kontekście spadku eksportu w 2024 roku.
Źródło: KOWR, fot: Pixabay





